Przewiń do zawartości
Zadzwoń: (+48) 663 774 099
Napisz: biuro@pricely.pl
Pricely
Nowoczesna aplikacja dla sieci detalicznych
Pricely
  • Strona główna
  • O nas
  • O Pricingu
  • O aplikacji
  • Praca
  • Kontakt
Bezpłatna konsultacja
  • Strona główna
  • O nas
  • O Pricingu
  • O aplikacji
  • Praca
  • Kontakt

Jakie KPI stosować w przy wdrożeniu aplikacji do zarządzania cenami?

PRICELY marzec 23, 2022
Parafrazując Petera Druckera „Żeby skutecznie zarządzać pricingiem trzeba MIERZYĆ EFEKTY zarządzania cenami”.

Da się to mierzyć i wydaje się proste, jednak wymaga ustalenia cen kilkudziesięciu tysięcy produktów i sprawdzenia osiągniętego efektu.

Jakie są mierniki efektów i jak je zastosować?

Identyfikujemy dwie grupy wskaźników i korzyści. Każdy z nich opisuje inny aspekt biznesowy. Każdy wymaga innej metody zebrania i porównania danych. Wskaźniki finansowe, bardzo łatwo opisać liczbami i dla większości Managerów są oczywiste. Korzyści operacyjne są często wielowymiarowe, a ich wartość się zmienia zależnie od organizacji.

Wskaźniki finansowe

  • marża całkowita

  • sprzedaż i wolumeny

  • wizerunek cenowy i indeks cenowy do konkurencji

Metodyka testu

Aby zbadać skuteczność nowej strategii cenowej, można skorzystać z tzw. testu A-B. Nadaje się on do wyznaczenia względnej różnicy wartości badanego wskaźnika pomiędzy dwoma grupami sklepów. Jednocześnie uwzględnia zmiany czynników zewnętrznych: trendu rynkowego, sezonowości, pogody, które w jednakowy sposób oddziałują na grupy A i B. Ta prosta metodyka jest zalecana do porównania: marży całkowitej, sprzedaży i wolumenów, indeksu cenowego wobec konkurencji.

  1. Określamy cel testu, np: maksymalizacja marży / maksymalizacja wolumenu / poprawa indeksu cenowego wobec konkurencji
  2. Dobieramy 2 grupy sklepów o podobnej charakterystyce (sprzedaży, marży, wolumenów) oraz strukturze klientów i otoczenia rynkowego.
  3. Do każdej z grup sklepów stosujemy inny zestaw cen wyliczonych według różnych reguł pricingowych.
  4. Na koniec okresu testowego (pomiarowego) porównujemy wskaźniki biznesowe uzyskane pomiędzy grupami sklepów A i B.
  5. Wybieramy zestaw cen lepiej realizujący przyjętą strategię firmy

Przykład:

w sieci handlowej testowane są dwie grupy sklepów (A i B)
grupy A i B osiągają miesięcznie średnio ok 500 tys. marży całkowitej netto
po teście marża w grupie A jest większa od marży w grupie B o ok 80 tys.

Wniosek: w grupie A zastosowano skuteczniejszą metodę rekomendowania cen sprzedaży niż w grupie B, która zapewniła masę marży wyższą o 16%

Pomiar wizerunku cenowego jest możliwy poprzez badania ankietowe klientów i wymaga innej metodologii, większego zaangażowania oraz ma wyższy koszt i dłuższy czas realizacji.

Korzyści operacyjne

Jak mierzyć korzyści operacyjne dla organizacji oraz zespołu zarządzającego cenami z wdrożenia aplikacji Pricely? Dzięki algorytmom zawartym w narzędziu IT obserwujemy wzrost efektywności operacyjnej w pracy Pricing Managerów oraz Category Managerów. KPI operacyjne z tym powiązane mają głównie charakter jakościowy, są zależne od poziomu rozwoju organizacji:
  • Efektywność pracowników

Specjaliści wykonują dotychczasową lub większą pracę w krótszym czasie. Narzędzie automatyzuje żmudne wyliczenia zgodnie z powtarzalnymi zestawami reguł pricingowych. Wzrost efektywności można mierzyć jako ekwiwalent ilości dodatkowych etatów, które by wykonywały tę sama pracę. Alternatywnie ten wzrost można mierzyć jako zwiększenie liczby zadań możliwych do wykonania przez obecny zespół Cat Man.

  • Transfer wiedzy

Zespoły stosują zaawansowane eksperckie metody pricingowe niezależnie od obecnego poziomu wiedzy. Aplikacja Pricely zawiera gotowe do zastosowania, nowoczesne i sprawdzone techniki wyznaczania optymalnych cen sprzedaży. Algorytmy zawarte w aplikacji Pricely akumulują doświadczenie i wiedzę pricingową z wielu branż (włączając psychologię cen, logikę produktową, elastyczność cenową). Wartość transferu wiedzy można mierzyć kwotą wynagrodzenia wysokiej klasy eksperta dodatkowo zatrudnionego w organizacji. Alternatywnie tą wartość można porównać do kosztu projektów doradczych zamawianych kilkukrotnie w skali roku.

  • Procesowość i skalowalność

Objęcie powtarzalnym i dynamicznym zarządzaniem cenami dowolnej liczby kategorii i segmentów sklepów. Wdrożenie aplikacji porządkuje, systematyzuje oraz wprowadza cykliczność i powtarzalność procesu wyznaczania cen. Skonfigurowane scenariusze wyliczają rekomendacje na cały asortyment objęty procesem. Efektem jakościowym wprowadzenia procesowości i skalowalności jest większa przejrzystość i świadomość wpływu zarządzania cenami na wzrosty sprzedaży, marży i poprawę wizerunku cenowego.

  • Prognozowanie

prognozowanie wyników finansowych dla różnych strategii cenowych. Pricing Manager w sieci handlowej ma możliwość powtarzalnego prowadzenia symulacji typu CO-JEŻELI dla różnych zestawów reguł cenowych. Następnie porównuje i wybiera zestaw cen przekładający się na najlepsze wartości KPI finansowych i sprzedażowych. Dzięki wbudowanemu modelowi zachowań klientów aplikacja Pricely prognozuje sprzedaż, marże i pozwala podejmować optymalne decyzje pricingowe. Przeliczanie symulacji zastępuje długotrwałe testy i uciążliwe wdrażanie cen w sklepach. Prognozowanie wyników umożliwia „reverse engineering” w zakresie ustalania cen poprzez dobór wielu parametrów zapewniających osiągnięcie oczekiwanych KPI finansowych.

 

Efekty wdrażania nowoczesnego zarządzania cenami można zmierzyć. Zależnie od strategii sieci oraz oczekiwań można dobrać odpowiednie wskaźniki finansowe i metodykę wyliczania. Wielowymiarowe korzyści operacyjne zależą od specyfiki organizacji. Są one mierzalne poprzez porównanie kosztów alternatywnych wprowadzenia zmian jakościowych oraz osiągniętych efektów KPI. Dynamiczny pricing oparty o technologie cyfrowe otwiera sieciom handlowym nowe możliwości efektywnego rozwoju.
Kategoria: Aplikacja23 marca 2022
Tagi: AplikacjaKPIPricingWdrożenieZarzadzanie Cenami

Powiązane wpisy

PRICELYgrudzień 7, 2022
INTEGRACJA systemów IT – pierwszy krok do dynamicznego pricingu
PRICELYpaździernik 24, 2022
Złota Perła Rynku FMCG 2022 dla Pricely

Kategorie wpisów

  • Aktualności
  • Aplikacja
  • Media o nas
  • Pricing

Najnowsze wpisy

  • Puls Biznesu: „Pricely ma patent na ciężkie czasy”
    przez PRICELY
    4 stycznia 2023
  • INTEGRACJA systemów IT – pierwszy krok do dynamicznego pricingu
    przez PRICELY
    7 grudnia 2022

Popularne tagi

Aplikacja bigdata Big Data Dane Digitalizacja hyperautomation Logika Powiązań Produktowych Machine Learning Pricing Zarzadzanie Cenami

Logotyp Pricely

Pricely Sp. z o.o.
ul. Tomasza Zana 11A, 20-601 Lublin

NIP: 7393889421
KRS: 0000640138

Biuro w Warszawie
Budynek Park Avenue, 5 piętro
ul. Wspólna 70, 00-687 Warszawa

Szybki kontakt
e-mail: biuro@pricely.pl
tel: +48 663 774 099

Na skróty

  • Strona główna
  • O nas
  • O Pricingu
  • O aplikacji
  • Pracuj z nami
  • Polityka prywatności
  • Artykuły
  • Projekt z UE

Więcej Pricely

Linkedin-in

Zapisz się na nasz newsletter by otrzymywać informacje porady, wskazówki i nowości Pricely

© 2022 Pricely.pl Wszelkie prawa zastrzeżone

Projekt „PricingTags – system do optymalizacji i dynamicznego zarządzania cenami w małych i średnich sieciach handlowych” jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach osi priorytetowej I: Przedsiębiorcza Polska Wschodnia, działania 1.1 Platformy startowe dla nowych pomysłów, Poddziałanie 1.1.2 Rozwój startupów w Polsce Wschodniej.

Projekt „PricingTags – system do optymalizacji i dynamicznego zarządzania cenami w małych i średnich sieciach handlowych” jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach osi priorytetowej I: Przedsiębiorcza Polska Wschodnia, działania 1.1 Platformy startowe dla nowych pomysłów, Poddziałanie 1.1.2 Rozwój startupów w Polsce Wschodniej.